Tuesday, May 1, 2012

Bandung Apr 2012 - Day 4 - Part 3 - Situ Patengan, Ciwidey

Satu lagi destinasi di Ciwidey yang aku nak sangat pergi - Situ Patengan atau Situ Patenggang.Perjalanan dari Kawah Putih menuju ke Situ Patengan amat cantik dan menenangkan fikiran... Terasa indahnya alam ciptaan Allah swt...  Luasnya ladang teh, terasa macam kat Cameron Highlands...Situ bermaksud tasik dalam bahasa Sunda, Patengan pulak maksudnya Pencarian..Seperti ramai yang sudah tahu..terdapat lagenda di sebalik tasik ini. mengisahkan tentang cinta sepasang kekasih yang lama terpisah .. mereka akhirnya bertemu kembali di satu tempat bernama Batu Cinta.. sang lelaki telah membina sebuah tasik atas permintaan kekasihnya...dan juga sebuah perahu untuk berlayar bersama. Perahu itu kini menjadi sebuah pulau berbentuk hati di tasik ini. ... Pulau Asmara dimana letaknya Batu Cinta..Alkisahnya jika pasangan kekasih pergi ke Batu Cinta, cinta mereka akan berkekalan selamanya.. Ada juga yang mengatakan, sesiapa yang mengelilingi Pulau Asmara ini pasti akan menemui cinta sejati........

saujana mata memandang
Cantik..Situ Patengan dari jauh....
Cantik dan romantik suasana




Posing aku depan kedai buah ni menamatkan penceritaan aku di Situ Patengan. Pada aku, tasik ni kelihatan sangat indah dan cantik dari kejauhan... bila dah sampai dekat... agak biasa2 aje.. bak kata sorang blogger dalam komennya - looks like Tasik Taiping...  kedai2 yang ada agak usang dan lama.... apa kata kalau pihak kerajaan Indonesia mengambil langkah memperindahkan persekitaran tasik Situ Patengan ni..maklumlah tempat tumpuan pelancong.... 

Owh ya... aku pun heran la apsal aku ni dok kepit beg masa posing..hampir semua gambar camtu !...Ini mesti kes terlalu berhati2 masa shopping sampai terbawak semua tempat.....hancus.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...