Thursday, January 1, 2009

pendakwah kristian

Kisah kitab injil nak diterjemahkan ke bahasa Melayu (topik sebelum ni) bukannya baru.. puak pendakwah kristian sudah sekian lama begitu bersungguh nk meluaskan pengaruh mereka di negara kita. Sebagai seorang Muslim sudah tentu kita berasa risau dengan perkembangan ini..
Semoga ahli keluarga kita dan umat Islam seluruhnya diselamatkan n dijauhkan dari ancaman jahat kafir laknatullah ini..
Apa yang aku nak sentuhkan disini,, ialah cara mereka 'berdakwah'.. Sebelum ni aku pernah dengar, kumpulan mubaligh kristian ini bergerak secara kumpulan..memakai pakaian yg kemas, siap ada neck tie.. At last, aku terserempak gak ngan diorang ni kat dlm lrt. Masa tu orang ramai nak balik awal nak tengok final world cup.. masuk saja aku kedalm lrt di stesen bangsar, aku berdiri di sebelah sorang lelaki omputeh.. dia nih berdua ngan kwn dia.. berpakaian smart sama macam yg diceritakan orang. Sampai kat KL Sentral, ada orang turun so, ada tempat kosong, cepat aje mamat tadi mempersilakan aku duduk.. aku pon duduk ajer la.. dah dia bagi. So, skrg mamat berdua nih berdiri didepan aku. Aku dapati diorang ni, sengaja memperlihatkan yg dorang sgt biasa ngan negara kita, peramah ngan org lain, tapi mungkin ngan aku dorang tk berani sebab muka aku masam sgt masa tu..hehe...tapi aku terus memasang telinga..
Tetiba dia nyanyi lagu Radja, ... hmm,,, saje lah tu nak buat org kagum... pastu dia menegur seorang 'expatriate'.. hehe.. tanya asal mana, 'expatriate' ni ckp dia asal pakistan dtg keje kat Msia. Lepas borak2 kejap, tanya lak, u pegi church tak ? Expatriate ni gi ckp,, ya !!.. huish, cukup bangga mamat mubaligh tu.. saja je ckp kuat2 nk bagi orang lain dengar. Sampai kat KLCC, dorang nih pun turun. Nak sambung dakyah lagi la tu.. dah la budak2 melayu suka sgt lah melepak kat situ.
Tapi, kisah yg kawan aku sampaikan lagi menakutkan.. dalam lrt juga, mamat mubaligh ni dengan berani mendekati budak2 melayu yg nampak 'tk tentu arah/ or berpakaian maut'.. terus offer kalau masuk kristian, diorang akan dapat duit beribu. Kawan aku tu tk dpt nk dgr conversation dorang dgn lebih lama, sebab dh nak turun.
The moral of the story, dorang akan mendekati remaja melayu terutamanya yg bermasaalah..
dorang tau normally remaja camni perlukan duit & tempat utk mencurahkan perasaan.
Sorry to say (tapi bukan semualah).. kebanyakan kita umat Islam sendiri cuba mengelakkan diri dari berbaik ngan remaja yg ada mungkin ada masaalah sosial camni.

Habis, nak salahkan siapa ya ?

5 comments:

Anonymous said...

nauzubillahi minzalik kak. mintak jauh keluarga kita dari semu tu. Anyway,antara puncanya, masyarakat kita yang menyisihkan anak² yang bermasalah.Saya sokong.

ueya said...

Salam kak Nurle...ni zura kawan mida(anak makcik mastura). Jumpa pulak kita kat blog ni ek. Zura dpt blog kak nurle tru norzailina blog's comment tu. Hehe.dia tu my cousin. btw..mida dah bersalin ke?

nurleeta said...

slm.... baru family kitorang ckp psl zura last week..hehe.. dh bersalin dpt baby boy.. patut ler asalnya Bentong gak ek, rupanya yr cousin..

nurleeta said...

ye Syahidd, kita patut bantu mereka, bukannya memandang hina n menjauhkan diri ..

ueya said...

Alamak...cakap pasal apa lak ni..patut le last week tersedak2 je..ada org tgh sebut rupanyer..hehe.Alhamdulillah dpt gak dia baby boy ek.

ckp psl pendakwah ni.rasanya dulu kat uitm shah alam ada gak..siap pakai tudung...baju putih seluar hitam..dtg kat uitm..nauzubillah..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...