Thursday, September 20, 2012

Trip Jakarta/Bandung Sept 2012 - part 1

Aku baru balik dari Jakarta Isnin pagi lepas. 1st time aku menjejakkan kaki ke this mega city called Jakarta. Trip sebelum2 ni, ambil flight direct ke Bandung. Although being told by my sister n friends that nothing much that you can do in Jakarta, aku nak juga pegi. At least dapat pegi sekali pun jadi lah. Still aku dapat new travel experience there..

Flight ke Jakarta - Khamis 13th Sept 2012 jam 7 pagi. Hari sebelumnya ada jamuan raya kat ofis. Agaknya aku makan banyak sangat, so perut agak kurang tenteram pada malamnya.. rasa senak semacam. Aku tak boleh nak tidur, padahal kena bangun awal pagi untuk ke KL Sentral. Berjaya tidur ala2 ayam, aku dan Ida naik bas di KL Sentral jam 4 pagi. Husband masing2 tak dpt nak hantar ke LCCT.. maklum ler anak kene tinggal jap kat rumah..huhu....

LCCT awal2 pagi meriah sungguh.. ada yang still tidur di lantai2 dan kerusi.. tunggu flight la tu. So sesapa yang flight awal pagi, better buat web check in.. tak lah kelam kabut. Lepas je solat subuh, kami terus standby tunggu dipanggil.
Lebih kurang jam 6.30 passenger flight ke Jakarta dah dipanggil..wah.. lega sebb tak delay.... sedang elok je kami nak ke aircraft, tiba2 disuruh stop dulu, dah berdiri dalam 5 minit, staf tu mintak kitorang balik semula ketempat menunggu.. apahal lak ni.. adoyai.... Dekat kul 7 kami nampak kelibat sorang VIP.. haaaaa.. ntah2 sebab dia ni sampai lambat, flight delay. Yes, the flight delayed for about 1 hour... seb baik ada steward comel. Ada jugak pengubat jiwa..hihihihi.
Aku tak dapat la amik gambar steward yang hensem tu, jadi aku letak gambar nasi lemak Pak Naser ni pun ok lah.. Ini pun pengubat jiwa gak, sebab sedap. Alhamdulillah, kami pre-booked meals ni, kalau idak mau lapar dalam flight. Delay ni buat ramai orang jadi lapar, dan rasanya hampir semua passenger makan. Ada yang tak dapat makan, sebab tak book online awal2 n semuanya dah  habis. Beli biskut2 je la yea.. hihi.
Hampir mendarat di Soekarno Hatta

Sampai di Soekarno Hatta International Airport, the VIP naik transport khas ke terminal. Ewah2.. dia sampai lambat, pastu senang2 je dia ek.. hish. Kami semua ni naik la bas bersendat2 ke Terminal 3. Tulah, sapa suruh tak jadi VIP..

Turun kat Terminal 3, aku jadi terpana kejap. Macam kena langgar garuda la pulak .. orang tk ramai kat Immigration checkpoint. Aku dipahamkan kemudiannya, Terminal 3 ni masih baru.. khas untuk low cost carrier.. ala2 LCCT. Tapi, ok la, tak la tunggu lama beratur.

Keluar dari Terminal, kami terus cari Bas Damri. Tak susah .. dari main door, terus kekiri. Kaunter Bas Damri ada kat situ.. antara destinasinya, Mangga Dua, Tanah Abang dan Gambir...
Ibu Noli mau naik bis ke Gambir - aku la ni..
Masa tunggu bas, sempat gak kenal2 dengan sorang kakak ni, asal Indonesia tapi dah kawin dengan Malaysian. Nak amik stok bisnes katanya... kat Tanah Abang. Sampai atas bas la aku dok borak2 n tanya macam2 kat dia.
Awas, ini bukan Bis Damri

Dalam bis ada dijual koran... aku beli satu ....
Menuju kota Jakarta

Tunggu sambungan cerita trip ni yea.

Anonymous said...

berapa hrga tiket train ya sis?

Assalamualaikum Tuan/Puan.

Salam dari Kita Holidays Travel & Tour Indonesia.
Kalau Tuan/Puan nak melawat ke Indonesia, jangan risau hati sila hubungi :

KITA HOLIDAYS TRAVEL & TOUR INDONESIA
Tour operator & Travel Agency

Sebuah serikat yang punya legalitas di Indonesia, memberikan pengkhidmatan tour ground handling di beberapa daerah yang favorit untuk di lawati. Kami arrange secara profesional dan dengan penuh rasa kekeluargaan, juga dengan harga tour yang sangat berpatutan sekali seperti ke : Padang dan Bukittinggi Tour, Aceh Tour, Medan Tour, Jakarta dan Bandung Tour, Jogjakarta Tour, Bali Muslim Tour dan sewa kenderaan.

Contact person : Amsyahril
Mobile : +6285263007445
E-Mail : am_holidays@yahoo.com / kita_holidays@yahoo.com / kitaholidays@yahoo.com.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...