Monday, July 27, 2009

Pustaka Peringatan P. Ramlee

Harimau mati meninggalkan belang, manusia mati meninggalkan nama....

Setelah sekian lama, akhirnya aku n family dpat gak berkunjung ke Pustaka Peringatan P. Ramlee..
Terletak di Taman P. Ramlee (atau asalnya Taman Furlong).. adalah di bawah Arkib Negara. Masuk percuma.

Walaupun kejap jer pegi, tapi ok lah.. anak2 pun seronok. Tau je lah, dorang tu memang minat sangat dengan filem P. Ramlee.. masa kitorang kat sana, visitor yg dtg tengah tengok movie 'Pendekar Bujang Lapok'... visitor masa tu tk ramai sgt, tapi sentiasa ada... Yang datang dari Indonesia pun ada ...

Menariknya kat sini, selain dari dpt tengok movie, banyak barang kenangan yang semuanya berkaitan dengan Allahyarham ada di pamerkan.. Antara yang aku suka : autograf sorang peminatnya.. kat situ P Ramlee sign n menulis : 'Cintailah maruah diri, bangsa & agama...'.. Yang bestnya, P Ramlee ni dalam pada sibuk dengan dunia seninya, sempat juga belajar bahasa Jepun. Allahyarham timer sijil Bahasa Jepun dari Kedutaan Jepun pada 1968.

Yang lain, ada passport, sijil sekolah, buku kedatangan harian murid Sek. Keb. Kg Jawa, Pulau Pinang, biola kesayangan (kerap dimainkan diperingkat awal penglibatan muzik di Pulau Pinang), surat dari Saloma (mase dia nyanyi kat Bangkok) kepada P Ramlee (loving sungguh surat ni), peti nyanyi, ada baju, kasut chief penyamun etc.
Sesapa nk sewa baju tu n posing amik gambar pun boleh..

Tak ketinggalan, tentang lagu Azizah. "Lagu pertama dicipta oleh P Ramlee. Siapakah azizah menjadi misteri. Tapi perasaan cinta terhadap Azizah diabadikan dalam filem pertama arahannya - Penarik Beca".

Banyak lagi item yang tk sempat aku nengok. InsyaAllah.. nk dtang lagi..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...