Friday, October 5, 2012

Trip Jakarta/Bandung Sept 2012 - part 5

14/Sept/2012 - dah sampai Bandung - Favehotel dan Ciwalk


Sampai Stasiun Bandung, terus naik teksi (mobil sewa actually).. ntah kali ni memang tak kuasa nak tawar2... n tak larat nak jalan cari teksi meter. Dlm perjalanan, driver tanya kalau kami perlukan mobil untuk esok dan seterusnya..kami bilang sudah ada... Dari stasiun ke Cihampelas tak lah jauh...sekejap je dah sampai Favehotel.. orang sini tak pronounce 'fave' tu macam sebutan favourite.. dorang sebut 'fa' 've' hotel.. Ikutkan aku, tak berkenan sangat area Cihampelas ni.... sebab trip2 sebelum ni aku tengok jalan ni cam serabut je, sibuk dengan kenderaan...  tapi Ida kata hotel ni walking distance je ke Ciwalk. Aku ikut je la plan Ida ni.

Waktu sampai kat hotel, tak leh check in lagi sebb still awal. Kitorang suruh dorang simpan beg, n terus keluar mencari angkutan. Kitorang nak ke Pasar Baru walaupun plan asal tak nak ke Pasar Baru utk trip kali ni. Tapi disebabkan ada lagi telekung kiriman mak yang tak dapat dibeli di Jakarta, kenalah jugak pegi.
bilik orang lain ni kitorang snap ..hihi

aaaa..ni baru bilik sendiri

Dari Jln Cihampelas, kalau nak ke Pasar Baru kena naik angkutan warna purple. Jangan malu bertanya ya kawan2. Orang2 Bandung sangat membantu ... angkutan tu tak berhenti betul2 di depan Pasar Baru, sorang penumpang angkutan tu yang baik hati bgtau yang kat mana kami harus berhenti n arah jalan kaki ke PB. Owh, sungguh berbeza trip aku kali ni.. sebelum ni naik mobil Pak Iskandar je - terus ke tempat parking. Kali ni kena banyak jalan kaki sket.. pengalaman.....

Masuk dalam PB, tak nak buang masa terus cari bedak Inez, sangkut jugak mende2 lain. Pastu beli telekung mak. Mujurlah Pak Iskandar kebetulan ada kat Pasar Baru gak, tunggu guest dia hari tu. Dia lah membantu carikan kedai telekung yang aku pernah pegi dulu. Kedai ni telekung dia berkualiti dan harganya berpatutan. (Alhamdulillah, mak aku suka sangat dengan telekung tu). Lunch, terpaksalah kat foodcourt PB aje.. padahal dalam plan nak gie makan tempat lain. Aku makan nasi padang .. Ida pun pening nak makan apa... balik2 ayam penyet je..muak dah weh.... Satu perkara kitorang perasan kat foodcourt nih.. kalau kita baru sampai nak makan, dorang kerumun kita ni... tapi kan bila dah selesai makan, gi la round satu foodcourt ni dorang wat tak tau aje.. hahaha... ada sensor gamaknya tau orang lapar atau kenyang ??

Dari PB, terus nak ke Rumah Mode. Kena jalan kaki lagi nak tempat tahan teksi. Dalam hati.. alamak.. kalau naik mobil Pak Is tak la camni..senang lenang je.hihihi.. tak per la sehari ni je merasa naik public transport..... Naik taksi tu.. ok.. tapi dah tak baper jauh dari Rumah Mode (berhampiran restoran Ayam Goreng Suharti) tetiba dia kata dia tak tau Rumah Mode kat mana..arggh... biar benar driver nih ! Jalan macet waktu tu, so teksi bergerak perlahan.. aku ni dah tau tak jauh, tapi sebab terkejut.. blur kejap.. Ida call Pak Is.. apa lagi bising la mamat tu .. dia kata tak mungkin driver teksi tu tak tau.... zasssss.... terus aku ingat arah Rumah Mode.. alhamdulillah sampai... Pak Is kata mungkin driver tu saja je nak ikut jalan jauh..

Rumah Mode, ramai orang tapi tak la sesak sangat. Ye la hari Jumaat.. kalau weekend memang ramai giles.. Tapi, tak de hasil pun aku kat sini... nyampah.. ni yang buat aku geram ni. Masa 1st trip dulu je aku dapat hasil tangkapan .. pastu tak de dah.. orang slim melim senang la nak cari baju kat sini. Sementara tunggu Ida sambung shopping, aku gie cafe.

Cafe kat Rumah Mode - Kopi Durian, Surabi.
Aku ni suka mencuba.. so aku beli Kopi Ais Durian..mula2 rasa ok..pastu Ida kata..eeeeeeee......tak sedap !..hihi.. tapi aku minum gak la... Ida dah siap shopping, terus cari aku kat cafe n order batagor. Batagor kat sini ok la sedap. Pisang keju pun dia order..aku dah tak lalu makan pisang keju tu.
Pisang keju
 Shopping dah, minum pun sudah... sampai masa nak balik hotel. Susah pulak nak dapat teksi masa ni.. cross jalan n naik angkutan. Tak lah jauh sangat Rumah Mode ke Fave Hotel di Jalan Cihampelas tu.... aku plak dengan ida dalam angkutan tak duduk sebelah2 sebab orang ramai.. so communication breakdown. Dia ingat aku standby duit tambang, aku plak blur2 berapa rupiah nk readykan nya.. huhuhu.... Disebabkan Ida dok depan sket dia pun cakap la kat driver.."berhenti Pak"..... driver tu wat tak tau je.. rupa2nya kena cakap KIRI PAK.. baru lah berhenti...pastu driver tu cam bengang je sebb aku lambat kuarkan duit tambang. Ida lak marah kat aku.. last2 aku cakap .. "kesimpulannya kita memang tak sesuai naik public transport". Cam mengada2 kan tapi itu lah facts.. maklumlah dah terbiasa guna servis Pak Iskandar.

Dah balik hotel, rehat2 n buat apa2 yang patut, kitorang keluar plak jalan kaki ke factory outlet baru kat seberang jalan. Bukan senang weh nak cross Jalan Cihampelas ni.. one way tapi kereta laju2, banyak motor n tak de plak traffic light ..  Aku pernah baca satu blog ni dia citer cara nak cross jalan kat Bandung.. hati kena berani n kena angkat tangan.. aku buat la cara tu..huhu..alhamdulillahhhhh...... Factory Outlet baru ni namanya Arum Manis... kata guard kat situ dulunya restoran.. sekarang pun still ada renovation process sebab ownernya nak buka gak restoran di bahagian belakang.

Kuar dari factory outlet tu terus ke Ciwalk... Ciwalk ni singkatan dari Cihampelas Walk. Ada banyak gak la kedai kat sini.. tapi apa aku heran.. sebab memang bukan target nak shopping pun. Aku beli contact lens kat optical n rembat satu je blouse kat sini. Pusing2 kejap terus cari tempat makan. Kitorang pilih Pasar Tong Tong.. 

nak makan apa ek ??
Nyum2x

Sambil2 tunggu makanan sampai kan..... Ida tanya wifi password kat waiter.. dia sebut dengan laju.. pastu tak tau apa kemende .... aku panggil dia skali lagi.. Aku suruh dia sebut dengan perlahan.. tak faham juga.. last2 mintak dia tulis...laaaa.. patutlahhhh... PTT**** dia sebut 'Pey Tey Tey'...hihi.. pastu aku tak boleh nak berhenti ketawa...hehe... Eh.. kitorang ada order sate kambing muda.. sedap weh.. sampai lupa nak snap gambar.. teringat2 kesedapannya... Kicap cicah dengan sate tu pun sedap. Sebelum ni dah byk kali makan sate kambing kat Bandung ni.. tak pernah la selazat dan sesedap kat Tong2 ni..

Sebelum balik hotel singgah minimart beli Yakult..wat preparation sebab perut mula rasa tak sedap. Trip2 sebelum ni tak pernah pulak aku sakit perut..ntah apa silapnya..  tapi ni pun ok lah.. sebb tak ceri beri......

End of the nite...zzzzzzzzzzzzzzzz

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...