Monday, October 1, 2012

Trip Jakarta/Bandung Sept 2012 - part 4

14 September 2012 - naik tren ke Bandung !



Yes..dah sampai ke Stasiun Gambir. Ramai penumpang tunggu tren untuk ke destinasi masing2. Ada yang nak ke Surabaya, Semarang dan sebagainya. Ini di tingkat 1... sangat luas dan selesa. Sepatutnya kitorang dok je kat sini dulu..sebab ada masa lagi dekat sejam. Tapi kan.. aku tak sabar ..heheh...naik tingkat 2 tempat boarding...hmmm.... ramai orang tempat duduk tak cukup... berdiri dulu la ... dah lama tu baru dapat duduk




Pemandangan kota Jakarta


di sebelah sana tak de orang pun

Sempat jugak aku tengok keretapi melintas dengan ramai lelaki dok atas bumbung....waahhh.... first time tengok live.. Tak sempat aku nak snap...menurut info yang boleh dipercayai, ramai juga yang mati terjatuh dari keretapi.. Berani sungguh dorang bertarung nyawa.


cantik kan pemandangan dari sini..itu lah Monas
hihihi...dah dapat naik keretapi
adik aku ni pun sibuk nak posing
Nak buat reflexology dalam tren pun boleh
Keadaan dalam gerabak, ok... maybe sebab ambil tiket executive coach. Tapi idaklah executive sangat.. yang penting selesa. Dalam coach, ada service ala2 Air Asia..

Coach executive yang kitorang naik tak penuh pun.. so aku pindah ke seat belakang sebab Ida pun nak dok kat tepi tingkap. Keretapi mula bergerak meninggalkan Stesen Gambir atau Stasiun Gambir... menempuh beberapa lagi stesen di dalam Jakarta .... sekali lagi aku berpeluang tengok bumbung keretapi yang penuh dengan penumpang berani mati.... di kota Jakarta ada kawasan rumah yang terlalu dekat dengan landasan ...bersebelahan je.. .. tapi aku tak snap pun gambar.. maklum ler, charger kamera aku tertinggal kat rumah.. 

Agak lama juga keretapi keluar dari kawasan Jakarta, maklumlah Jakarta luas...ntah berapa kali ganda dari Kuala Lumpur.... Mula melewati pekan2 kecil, stesen2 kecil... ada gak lalu kawasan perkuburan.. kelihatan sangatlah pelik dan menyeramkan... (hahahha...lebih2 la pulak)


Mata mula mengantuk, tapi aku tak nak lepaskan peluang menyaksikan pemandangan indah bumi Indonesia... lain kali belum tentu aku berpeluang naik tren Jakarta-Bandung lagi.
Indah kan ?

Petani sedang bekerja...


Pemandangan2 indah di atas mengakhiri penceritaan perjalanan keretapi Argo.... Jakarta ke Bandung.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...