Thursday, August 26, 2010

Akhir zaman - Bulan puasa ku kali ini - cepatnya masa berlalu

Ramadhan kini dah hampir dipertengahan.. begitu cepat masa berlalu..rasa cam baru minggu lepas kita start berpuasa.. benarlah; semakin dunia menghampiri kiamat, masa akan dirasakan begitu cepat.

Hadis - "Daripada Anas bin Malik r.a berkata : Rasulullah saw. bersabda; "Tidak akan terjadi kiamat sehingga masa menjadi singkat, maka setahun dirasakan seperti sebulan dan sebulan dirasakan seperti seminggu dan seminggu dirasakan seperti sehari dan sehari dirasakan seperti satu jam dan satu jam dirasakan seperti satu petikan api". H.R Tirmizi .

Masa akan berlalu begitu cepat. Belum sempat berbuat sesuatu, tiba2 masa sudah terlalu larut, sehingga banyak perkara yang belum dapat diselesaikan. Kita seakan2 sibuk, tetapi kita tidak faham apa yang disibukkan. Kita diburu masa dan ia berlalu dengan tiada apa perkara yang dapat kita selesaikan. Inilah yang dimaksudkan dengan singkatnya masa. (Petikan dari buku 40 hadis Peristiwa Akhir Zaman.)

Berbalik pada puasa, harus aku akui, kali ini aku rasa kerap penat masa puasa.. Mungkin sebab faktor usia agaknya.. aku semakin tua.. tapi aku tengok orang lain yang lebih tua.. ok aje.. hmm.. adalah salah aku tu.. so aku kenalah bersabar banyak2. Kalau dulu, balik kerja, aku akan masak lauk, tak kiralah apa pun.. Tapi, tahun ni, beli saja lauk kat pasar ramadan..Letih beb, camna nk masak. Kalau ok sket, dapat lah goreng sayur.. Bila pergi bazar ramadan, pening juga, tak tau nak beli lauk apa.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...