Thursday, December 4, 2008

Resepi nasi ayam

Ari ni aku cuti, sebab petang ni nk gie HKL.. oleh sebab ada kelapangan, tetiba aku teringat nasi ayam yg sedap. Memang tahap sedap or tak nasi ayam ni subjektif, terpulang kepada individu.. lain org lain citarasanya..Tapi today, aku nk war2kan resepi yang aku dapat dari wife Fendi, Sham namanya. Pertama kali aku makan nasi ayam yg Sham masak dulu,, fuhh...mmg sedap sampai terkenang2. Terus mintak resepi, cuba buat terus jadi.. family aku sumer suka...TQ Sham for sharing.

Resepi ni aku tk reti nk bagi detail sgt.. main campak2 gitu..hahah.. cam terer..

Bahan
Ayam (off courselah..takkan kambing pulak)
halia muda, halia tua, bawang putih, bawang merah,
Kicap manis kipas udang, Cili merah, Cili padi jika perlu,
Bawang besar, tomato, gula, garam.


Cara masak ayam.
Ayam direbus bersama halia, bwg merah n putih yg dikisar, garam secukup rase, asam keping sikit.
Agak2 ayam dh masak, angkat n tos, rendamkan bersama kicap manis kipas udang.
(klu ikut resepi asal syam, dia just lalukan kicap tu.. )
Lepas tu leh goreng. Kicap yg telah digunakan tu jgn buang !! Kita boleh cicah bersama sambal nanti !

Cara sediakan sambal
Blend cili, bawang putih, halia muda, bawang besar, tomato, cuka, gula n garam secukup rasa.

Cara masak nasi.
Yg ni terpulang pada masing2, aku main hentam aje.. hihi..


Lepas dh masak nasi, goreng ayam sumer tu.. boleh la makan.. rebusan ayam tu pun boleh la jadi sup klu malas nk masak sup lain...




No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...