Monday, October 11, 2010

Kemalangan di PLUS 10/10/10

Aku dan keluarga dalam perjalanan balik ke KL dari Batu Pahat, sebelum tu singgah di Hospital Muar melawat ayah Huda di ICU hospital tu.

Jalan ok dan lancar, sampailah ke kawasan dekat kemalangan. Kami dah agak mesti ada accident tapi tak sangka seteruk tu.... kami cuba juga tengok2, cuma nampak bas terbalik dan orang ramai sangat kat kawasan tu. Tak lama lepas tu kami berhenti di Petronas Station. Mengikut kata sorang brader, ada lebih 10 orang mati..terus rasa ngeri.

Tarikh 10/10/10 membawa kenangan manis utk angkasawan negara kita..tapi terakam sebagai kenangan paling ngeri buat mereka yang tercedera dan keluarga mangsa yang meninggal dunia..takziah untuk mereka. Moga Allah mencucuri rahmat ke atas roh mereka yang terkorban.

Thursday, September 30, 2010

Nak kurus konon

Dah lama aku berhasrat nak kurus bak anak dara dulu...ntah bila baru dapat..huhu

Tuesday, September 7, 2010

Kenangan Kad Raya

Sekali lagi, Aidilfitri bakal menjelang...kenangan lama pun menjelma di kotak fikiran aku ni.. This time, aku teringat memori menghantar kad ucapan raya. Sememangnya tradisi menghantar kad raya ni menambahkan lagi keseronokan nak menyambut Syawal. Bukan macam sekarang ni, nak wish just anta emel, post kat Facebook ataupun SMS aje.

Dari zaman skolah rendah, aku dah start hantar kad raya.. Yang bestnya, mesti ada pantun .. antara pantun dua kerat yg biasa tentulah 'Pecah kaca Pecah gelas, sudah baca harap balas'.. Pastukan, kad raya yang banyak ni, dikumpulkan semua, ikat dengan tali buat hiasan kat dinding..

Bila zaman semakin maju sket, aku dah skolah menengah kot, muncullah pulak kad raya bermuzik n lampu . Yang jenis camni, bagi kat orang yang spesel aje.. hhaha.... bila dah kerja, dah tentu bagi kat pakwe je.

Company tempat aku kerja pun, selain dari sampul duit raya, memang sponsor kad raya free tuk staff. Postage pun free. Namun, benarlah kata pepatah, masa mengubah segalanya. Bermula tahun ni, company aku dah tak bagi kad raya free tuk staf. Sebaliknya, disediakan eRaya card supaya staff dapat menghantar secara online saja melalui email.

Sunday, August 29, 2010

Tong sampah punca rezeki...

Tengahari tadi, aku dan family baru aje lepas shopping barang rumah di Carrefour dan Giant, singgah gak kat Guardians. Sedang kami sibuk nak keluarkan barang dari kereta, lalu kami ternampak 2-3 orang kat tempat pembuangan sampah blok aku.. Blok aku ni, memang selekeh sket, tong sampah besar dekat dengan car park.. Nak balik rumah ke, keluar gie kerja ke, mesti lalu tong sampah ni.
2-3 orang tadi kami agak satu keluarga, adik beradik agaknya. Yang lelaki dan perempuan sedang sibuk membongkar sampah yang ada kat situ. Nampak gayanya, bukan penduduk DTHO, orang luar yang datang mencari rezeki. Alangkah sedihnya aku dan suami, tengok dorang mencari apa saja yang boleh dijual balik.. Tapi aku agak, tak banyak yang boleh dorang dapat.. Maklum saja, kelihatannya memang sampah sarap saja. Tak ada tin buruk atau barang yg bernilai, walau satu sen pun.
Sampai saja kami ke rumah di tingkat 7, aku baru lah teringat, kami ada barang yang mungkin boleh dijual, so boleh lah kami bagi kat dorang tadi. Suami aku pun cepat2 turun... malangnya, dorang semua dah tak ada kat situ..

Sedihnya aku.... semoga Allah memberi dan permudahkan rezeki mereka hari ini dan seterusnya.. amin..

Thursday, August 26, 2010

Akhir zaman - Bulan puasa ku kali ini - cepatnya masa berlalu

Ramadhan kini dah hampir dipertengahan.. begitu cepat masa berlalu..rasa cam baru minggu lepas kita start berpuasa.. benarlah; semakin dunia menghampiri kiamat, masa akan dirasakan begitu cepat.

Hadis - "Daripada Anas bin Malik r.a berkata : Rasulullah saw. bersabda; "Tidak akan terjadi kiamat sehingga masa menjadi singkat, maka setahun dirasakan seperti sebulan dan sebulan dirasakan seperti seminggu dan seminggu dirasakan seperti sehari dan sehari dirasakan seperti satu jam dan satu jam dirasakan seperti satu petikan api". H.R Tirmizi .

Masa akan berlalu begitu cepat. Belum sempat berbuat sesuatu, tiba2 masa sudah terlalu larut, sehingga banyak perkara yang belum dapat diselesaikan. Kita seakan2 sibuk, tetapi kita tidak faham apa yang disibukkan. Kita diburu masa dan ia berlalu dengan tiada apa perkara yang dapat kita selesaikan. Inilah yang dimaksudkan dengan singkatnya masa. (Petikan dari buku 40 hadis Peristiwa Akhir Zaman.)

Berbalik pada puasa, harus aku akui, kali ini aku rasa kerap penat masa puasa.. Mungkin sebab faktor usia agaknya.. aku semakin tua.. tapi aku tengok orang lain yang lebih tua.. ok aje.. hmm.. adalah salah aku tu.. so aku kenalah bersabar banyak2. Kalau dulu, balik kerja, aku akan masak lauk, tak kiralah apa pun.. Tapi, tahun ni, beli saja lauk kat pasar ramadan..Letih beb, camna nk masak. Kalau ok sket, dapat lah goreng sayur.. Bila pergi bazar ramadan, pening juga, tak tau nak beli lauk apa.

Tuesday, August 17, 2010

You must not quit

When things go wrong as they sometimes will,
When the road you're trudging seems all up hill,
When the funds are low and the debts are high
And you want to smile, but you have to sigh,
When care is pressing you down a bit,
Rest if you must, but don't you quit.
Life is queer with its twists and turns,
As every one of us sometimes learns,
And many a failure turns about
When he might have won had he stuck it out;
Don't give up though the pace seems slow--
You may succeed with another blow,
Success is failure turned inside out--
The silver tint of the clouds of doubt,
And you never can tell how close you are,
It may be near when it seems so far;
So stick to the fight when you're hardest hit--
It's when things seem worst that you must not quit."
~ Author Unknown
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...